Translate

søndag den 7. oktober 2012

Beskæring og montering

Jeg bruger en hel del tid på at efterbehandle børnenes billeder. Til dels fordi det er meget tilfredsstillende at se en smuk udstilling - men mest fordi jeg tror på, at værdsættelsesprocessen er utrolig vigtig for børnene! Det, at andre børn og voksne af sig selv stopper op og roser billederne - det gør noget i et børnehjerte. Kald mig bare naiv, men jeg tror på, at vi som billedkunstlærere, kan være med at at styrke deres selvværd. Derfor bruger jeg time efter time på at beskære og montere billederne!

Oprindeligt billede
Beskåret og limet op på et stykke karton
Derefter en sort tus-streg rundt om billedet som en ramme
Det færdige billede

Overfor børnene sammenligner jeg beskæringen med at slibe diamanter. Man sliber det mindre gode væk for at samle fokus om det vigtige.
Ideelt set foretager man jo beskæringen sammen med børnene - men tiden er knap i billedkunst-lektionerne, så derfor er det som oftest om eftermiddagen, jeg går og pusler i billedkunstlokalet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar