Translate

onsdag den 7. november 2012

iPastels og Wolf Kahn

Min lille Wolf Kahn forsøg i iPastels
De sidste par dag har jeg set rigtig meget på billeder af Wolf Kahn - et nyt bekendtskab for mig.

Wolf Kahn (født 1927 i Tyskland, men emigreret til Amerika) maler nogle smukke landskabsbilleder i meget vibrerende farver. Prøv at google nogle af hans billeder - de kalder absolut på at blive "brugt" i billedkunsttimerne!

Jeg havde egentlig tænkt mig, at jeg skulle prøve at lave et af hans billeder med tør-pasteller, men så var det lige, at jeg faldt over en ny app til iPad'en ... Med lige præcis pastelfarver. Selvom jeg efterhånden har et par tegneprogrammer, er der faktisk ingen af dem, der simulerer tør-pastel ... så jeg var faktisk nødt til at prøve!

Man kan vælge papirfarve
... og arbejde i 3 lag
Man kan vælge mellem 3 pasteltyper (tør, mellemfed og en olie-pastel). Der gik dog lidt tid før jeg fandt ud af det, men ved at holde fingeren på et værktøj, popper en beskrivelse op.

Man man vælge størrelsen på farven, 
og hvor hårdt man trykker
(symboliseret ved vægtlodder)
Og endelig er der rigtig mange farver, der enten kan
vælges fra paletten eller efter navn.
Ved at klikke på den mulighed, får man en hel palet 
af f.eks. violette farver.

Jeg nød virkelig at arbejde med det lille program! Og forresten fik jeg ikke fortalt om en anden fordel ved app'en: prisen! Lige nu er den gratis. Der popper et par reklamer for programmet op i toppen, og kan man ikke leve med dem, køber man sig bare reklamefri for 19 kr.
- Så er der bare at glæde sig til, at vi får et klassesæt af iPads på skolen :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar