Translate

fredag den 6. juli 2012

Organisering af arbejdsopgaverne

På nogle årgange er der kun én lektion (45 minutter) billedkunst om ugen. Hvis man vil nå noget, kræver det at man har overvejet sin organisation grundtigt!

I "mit" lokale er bordene sat op som 6 grupper.

Da jeg var ny lærer fik børnene oftest lov til selv at bestemme, hvor de ville sidde i billedkunstlokalet ... det skulle jo være hyggeligt, men efterhånden har jeg fundet ud af, at det giver langt færre konflikter og bedre tid til arbejdet, hvis der er faste pladser. Pladserne bestemmer jeg, og de gælder for hele året (det er trods alt ikke så mange timer sammenlagt, man er i billedkunstlokalet - desværre)

Hver plads i gruppen har et bestemt bogstav (se illustration). Jeg har lige skrevet bogstaverne på bordene med sprittusch, men har brugt systemet flere år, hvor børnene bare har vidst, om de var a-, b-, c- eller d-barn.

Når tingene skal hentes/ ryddes op, bestemmer jeg, hvem der gør hvad - f.eks. "A'erne henter farveblyanterne og sætter dem på plads når der skal ryddes op, B'erne henter et stykke papir til hver i gruppen og samler dem sammen ved timens slutning, C'erne tørre bordet efter timen, D'erne sætter stolene op"

2 kommentarer:

  1. Hej Tina. Det er da et helt genialt system - det vil jeg prøve i år. Fin og inspirerende blog du har, vil helt sikkert afprøve mange af dine ideer.

    SvarSlet
  2. Mange tak Malene. Det er rigtig dejligt du skriver det. Jeg vil meget gerne høre, hvordan det går :-)

    SvarSlet