Først som voksen lærte jeg dette vidunderlige "sprog" og hvordan man lærer virkelig at "se" tingene.
Her er nogle af mine foretrukne angrebsteknikker, når jeg skal tegne:
1. Omvendt tegning
Man kan vende det billede man vil kigge efter på hovedet. Denne metode (og meget andet) er spændende beskrevet i Betty Edwards bog: "at tegne er at se".
Jeg har fundet en lang video, hvor flere af hendes teknikker er beskrevet. Se her
2. Blindtegning / modificeret konturtegning
Mens man fæster sit øje på motivet, lader man sin blyant følge øjet uden at kigge ned på papiret imens. Det svarer lidt til at tegne med computermus, hvor man hele tiden ser på skærmen og sjældent på hånden, der tegner. Man kan læse om denne metode (og mange andre) i Kimon Nicolaides bog: "Tegn på den naturlige måde".
Formalfabetet / guidet tegning
Den metode jeg har fundet mest brugbar i min undervisning, er Mona Brookes metode, hvor man analyserer et motiv i nogle enkle former.
Grundlæggende findes der 5 formelementer (formalfabetet kalder jeg det).
Når man kan sætte bogstaver til ord og dele ord i bogstaver, kan man læse og skrive. På samme måde, skal man lære at sætte formerne sammen til tegninger og opdele et motiv i former.
Det er nok svært at skaffe den danske udgave, men den engelske er også opdateret med et afsnit til undervisere, så det er et godt køb. Klik på billederne af de engelske udgaver for at se priser. |
Når jeg får et nyt hold børn, brug vi altid et par gange til at blive fortrolige med formalfabetet. Min arbejdsplan ser sådan ud:
1. gang:
- Introduktion til metoden: Formålet med alfabetet er at lære at tegne, så det ligner det man gerne vil have det til.
- Præsentation af hver af de 5 elementer. Mens jeg forklarer, tegner jeg på tavlen, og børnene tegner eksempler på deres kopiark. Jeg har lavet arket, så det senere kan klippes i 4 dele og sættes ind der deres "egen bog".
- Bagefter viser jeg dem nogle ting, og vi taler om, hvilke former, motivet er bygget op af. Det kan f.eks. være et krus (en flad elastik-form for oven, to rette linjer i siderne, en bue for neden, og to buer til håndtaget).
- Næste aktivitet er, at jeg nævner en form - f.eks. en vinkel, og børnene kigger omkring i lokalet og prøver at finde ting, hvor vinklen indgår: en stol, skabet, hjørnet af lokalet, en bog ....
- Dagens sidste aktivitet er et øveark som nedenstående. I den sidste linje skal de ikke nødvendigvis tegne det samme antal elementer - bare samme struktur.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar