NY ADRESSE - NEW ADDRESS: www.FruBilledkunst.dk
Posten er flyttet til her
På nettet har jeg fundet en masse spændende inspiration til et op art forløb.
Jeg er i gang med at forberede et op art forløb til næste
år. Jeg har fundet inspiration flere steder på nettet og har besluttet at sætte
det sammen til en lille serie, jeg vil prøve med min 4.klasse. Jeg sender
elevbilleder til den tid – her kommer mine egne, som jeg har nydt at lave. Det
er altid sjovt, når man finder et hjørne af kunsten, man ikke har undervist i
før.
Wikipedia skriver: ”Op art (optical art) er abstrakt kunst, der udnytter,
at menneskets syn let bedrages af optiske fænomener. Ved at arbejde med sorte
og hvide flader eller kontrastfarver får kunstneren kunstværket til at se ud,
som om det vibrerer eller flimrer.”
Op art opstod i 1960’erne med navne som Bridget Riley, Victor Vasarely, Julian Stanczak og Patrick
Hughes, og havde en opblussen i 80érne med navne som Philip Taaffe og Peter
Schuyff.
Inden vi selv går i gang vil jeg vise børnene nogle værker
af disse kunstnere på den interaktive tavle i billedkunst. Hvis man kan bruge en
amerikansk powerpoint, er der en her. Bagefter skal vi selv i gang!
Det første projekt, skal være et kegle-billede. Det har jeg oprindeligt fundet her. Prøv linket og se nogle flotte elevtegninger.
Arbejdsgang:
- Fastlæg et forsvindingspunkt og tegn 12 linjer fra det til alle kanter (Man kan tegne flere eller færre, men det skal være et lige antal.
- Tegn "glade" buer, mellem hver anden streg. På eksemplet har jeg valgt to striber (4 buer) på hver kegle, men man kan sagtens vælge flere.
- Farvelæg striberne i en valgfri farve. Farvelæg med skyggeeffekt, så kanterne er lysere end toppen.
- Mellem keglerne tegnes "sure" buer - altså nogle, der buer væk fra centrum. Brug samme antal striber som på de første kegler.
- Farve læg disse kegler i en anden farve med samme skyggeeffekt. På den blog jeg henviser til, har et barn valgt at farve keglerne i hhv. kold og varm rød - et spændende og modigt valg!
- Understreg gerne effekten ved at lægge lidt lys skygge på de hvide felter.
Snak med børnene om effekten: Er det orange-brune kegler på en lilla-blå baggrund, eller lilla-blå kegler på en orange-brun?
Øjet svinger hele tiden mellem de to overbevisninger - og det er jo det, op art handler om.
Jeg er vildt fascineret af disse op art billeder. En virkelig fed måde at bruge matematiske elementer i billedkunst på. Det tror jeg vil fange mine urolige drenge i klassen.
SvarSlet