lørdag den 18. august 2012

Hvordan lærer man at tegne? (Del 2) Abstrakt tegneleg


Så har børnene været igennem første del, hvor jeg introducerede formalfabetet, og de lavede den første øvelse. Arbejdsgangen for næste trin ser sådan ud:

2. gang:
Abstrakt tegneleg

  • Børnene får et stykke papir og indtegner en ramme. Jeg bruger en af de nederste rammer fra kopiarket, jeg udleverede første gang. Her er tegningen kun i A6 format, hvilket gør det til en overkommelig opgave at farve det helt ud. (A5-formatet kan også gå, hvis man har nogle meget tålmodige børn).
  • Jeg giver børnene Lyra Ferby farveblyanter. Mona Brookes bruger tusser i sin bog, men jeg elsker de smukke farveblandinger man kan få med bløde farveblyanter.
  • Jeg giver herefter nogle instruktioner, som børnene udfører. Jeg tegner for på tavlen/et stort stykke papir, men understreger hele tiden, at det kan gøres på mange forskellige måder. Når jeg tegner for, giver det de usikre børn mere tryghed - de kan jo "bare" kopiere mine streger. 
  • Instruktionerne kan f.eks. være: "Tegn 4 linjer. De skal gå fra kant til kant. De må gerne krydse hinanden. Du skal bruge 2 forskellige farver - Værsgo". 
  • "Tegn 3 klatter af forskellig størrelse med en ny farve. Du bestemmer selv, hvor de skal være - Værsgo".
  • "Med en ny farve tegner du 2 vinkler. De skal begynde og slutte ved rammenkanten - Værsgo"
  • "Tag en ny farve. Start i den ene klat og tegn en bue til rammekanten. Gør det samme fra de andre klatter - værsgo".
  • "Tegn 2 elastikformer med en ny farve - værsgo"
  • "Farv hele billedet. Du må gerne tegne flere former. Der må gerne være 2-3 hvide rum - resten skal farves". 

Bagefter viser jeg dem nogle tips til flot farvelægning:

  1. Tryk hårdt, så farven "skinner"
  2. Bland gerne 2-3 farver. Det er meget mere interessant med en blandet gul-orange end en ren orange.
  3. Brug hvid eller ferskenfarvet til at glitte farverne sammen. Vi kalder det "smelte farverne sammen".
  4. Jeg viser dem også, hvordan man kan lave bløde farveovergange. Specielt gul-orange-rød hitter hos drengene. (Vi kalder dem ildfarver!)
  5. Nogle gange opfordrer jeg de hurtigste til at lave mønstre oven i deres farvede felter.


Når billederne er færdige, plejer jeg at beskære dem, lime dem op på et stykke sort kardus og udstille dem. Selvom det i virkeligheden bare er en øvelse, bliver børnene faktisk meget glade for deres billeder.


Jeg ved godt, at jeg er meget detaljeret - Kan I bruge det til noget?

4 kommentarer:

  1. JA!
    Har prøvet at få fingrene i en dansk udgave, ind til videre uden held!
    Nu fulgte jeg måske ikke helt med, men hvilken målgruppe er ovenstående rettet mod?
    Pia

    SvarSlet
  2. Tak for hurtig respons Pia.
    Jeg har prøvet forløbet af en hel del gange efterhånden - både med indskolingsbørn og mellemtrinsbørn. Man kan selvfølgelig gå lidt hurtigere over nogle af tingene, hvis børnene er lidt større. De fire øverste eksempler er fra en 4. Klasse. Hvilke trin underviser du på?

    SvarSlet
  3. Hej igen!
    Jeg underviser i indskolingen, og har god erfaring med at undervise i det at tegne, men har aldrig fundet noget der ser så systematisk ud, som det du præsenterer her.
    Ville mægtig gerne finde den der kære bog, men det virker desværre håbløst. Hænger fast her, og får inspiration!
    Tak fordi du vil dele dit arbejde!

    SvarSlet
  4. Systematikken var også det jeg faldt for da jeg fandt bogen på biblioteket for snart mange år siden. Jeg kan anbefale den engelske nye udgave, som er revideret med et solidt kapitel til undervisere - du kan klikke på billedet af den, hvis du er interesseret - men ellers bare hæng på... Jeg skriver videre - opmuntret af din dejlige respons.

    SvarSlet